lördag 11 februari 2012

Recension av boken Baka med LCHF av Mariann Andersson


I denna nästan 100:a-sidiga bok finns det recept på småkakor, mjuka kakor, cupcakes, tårtor och pajer.

Jag har provat att baka Budapestrulle och Mandelkaka med limekräm.

Sötningen som används i boken Baka med LCHF är att man blandar Stevia och Erythritol (Sukrin, sötin, sötrix), vilket medför att det blir en sötma som inte sticker ut på samma sätt som om man tar bara ett av sötningsmedlen.




Budapestrullen tyckte båda jag och min fru var en fyra. Inte så komplicerad att göra.

Mandelkaka med limekräm hade jag ingen lime hemma när jag gjorde den utan bytte ut de två limesen mot en citron. Själva citronkrämen blev god tyckte jag. Däremot så var själva kakan kladdig att få ut i formen och lite smaklös. Jag använde mig av normal-saltat smör då min lokala konsumbutik inte hade osalatat smör, som används till recepten i boken. Jag har aldrig använt mig av osaltat smör så jag vet inte hur stor skillnad det blir.

Någon som vet hur mycket salt som är i 50 gram normal-saltat smör?

De olika LCHF-mjölen som används i denna bok är kokosnötmjöl, mandelmjöl, fiberhusk, fibrex och pofiber, som kan vara bra att ha hemma förutom sötningen.

Vissa av ingredienserna som används kan vara lite svårt att få tag i vanliga butiker, men det blir lättare och lättare. Och ju mera människor som efterfrågar dessa produkter gör att de kommer att finnas i vanliga butiker.

Jag tycker det är en fin bok med fina bilder av fotografen Martin Skredsvik och recepten känns ganska lätta att göra och detta att Mariann blandar Stevia och Sukrin gör att man slipper att de olika bismakerna sticker ut, vilket är lysande.

Jag ger boken 4 av 5 smörpaket.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tror personligen att jag inte köper boken...
(det finns redan såå många bra bakrecept på nätet... men alla har dock inte dator)

...tack för de sammanfattande fina tipsen...!

....två frågor...

1/ varför osaltat smör....?
om det är för smaken skull, så hörde jag för ngn dag sedan sveriges bäste konditor säga att han alltid ..ialla degar ...tar en xtra dutt salt...!

2/ pofiber, är inte det en produkt av potatis...?

"Macadamia"

Anonym sa...

Pofiber är förvisso torkade fiber från potatis och innehåller 12 gram kolhydrater/100 gram. Vilket innebär att när jag, när jag var helt och hållet nybörjare inom lågkolhydratkost, aldrig skulle plockat på mig denna produkt om jag bara läste dess innehålls- & energiförteckning. Dock är produkten fri från tillsatser och består av 70 % kostfiber av den typ som förhindrar en hög blodsockerhöjning (Läs mer detaljerat om pofibers innehåll och funktion HÄR). Och nu till en viktig poäng - pofiber väger väldigt, väldigt lite (1 dl väger 17 gram), vilket gör att man kan använda relativt stora mängder vid t.ex. bakning utan att det färdiga bakverket innehåller särskilt mycket kolhydrater. Detta är typiskt en sådan produkt där man måste ta hänsyn till inte bara kolhydratinnehållet per hundra gram, utan även dess vikt och hur mycket man i realiteten faktiskt får i sig.

Marlene sa...

Har precis fått boken i present. Kul att du tycker att den är bra. Skall prova något av receptet nästa gång det blir bakdags :)

Anonym sa...

Underbar bok. Mariann tipsade nyligen om en fransk stevia som man inte behöver blanda erythrol längre med för att få utsökt sötma. Ekobiologisk säljer den och efter att prövat själv kan jag bara hålla med henne :)

Anonym sa...

Har du skrivit någon bok frågar jag nyfiket ;)...

trollet sa...

finns det några recept utan sötning??

John sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
spiskummin sa...

Hittade precis denna fina blogg men det verkar inte som om den uppdateras längre. Skriver du i någon annan blogg.

vänligen
Christina