lördag 7 november 2009

Chokladmousse




Ingredienser
5 msk smör
100 g 70% choklad
3 ägg (färska)
0-2 msk sukrin

Gör så här
Vispa ägggulorna och sukrin poröst och länge.
Smält chokladen tillsammans med smör (i mikron, översmält inte då kan chokladen bränna sig, utan smält inte helt och rör det sista. Jag brukar även köra på tining).

Vispa äggvitorna väl och hårt för sig tills man kan vända på byttan.

Blanda äggulorna och sukrinblandningen tillsammans med chokladen och smörblandningen.

Vänd sedan ned äggvitorna försiktigt i blandningen.

Låt stå i kylen några timmar innan servering.

Jag tror man kan minska på chokladen och öka på smöret om man vill att det ska smaka mindre choklad (inte testat).

3 kommentarer:

Sofia sa...

Hej! Jag är så grymt imponerad av dig! Försökte mig på lchf i ca 1,5 månad men jag gick inte ner någonting. Så tog nya tag, och nu går jag på en pulverdiet, och efter den tänkte jag mig ett lchf liv. Några tips på hur jag ska göra när jag börjar? Eftersom det inte funkade sist.

Patrik sa...

Vet inte vad jag ska säga för att du ska lyckas bättre denna gång. Det jag vet är att några har startat en egen tråd på kolhydrater.ifokus.se, där man får bra pepp av andra.

Jeanikee sa...

Det här kanske vore något till nyår! Tack för tipset!