Visar inlägg med etikett Surdeg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Surdeg. Visa alla inlägg

lördag 8 maj 2010

Baconbröd på surdeg



Blir cirka 10 st baconpinnar

Ingredienser:
Fördeg Dag 1 eftermiddag
50g surdegsgrund
75g ekologiskt vetemjöl special, (gärna stenmalet)
75g kallt vatten

Dag 2 förmiddag
250g vatten
250g ekologiskt vetemjöl special
1750g durumvete
37g (0,5 dl) rapsolja
7 g havssalt

cirka 5-6 dl västerbottenost
10 baconremsor

Gör så här:
Fördeg Dag 1 eftermiddag
Jag brukar blanda min fördeg direkt i assistentkitteln.

Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl och rör om. Konsistensen ska vara som en trögflytande smet.

Täck med plast, handduk eller liknande, själv använder jag locket till min assistent.

Låt jäsa ca 16 timmar i 20 - 26 grader.

Dag 2 förmiddag
Bland allt utom saltet i assistenten och kör i fem minuter på låg hastighet och tre minuter på lite högre hastighet. Tillsätt saltet och kör ytterligare i två minuter. Degen ska nu ha en bra spänst.

Smörj en stor plastlåda med 1-2 msk rapsolja.

Tippa i degen och täck med locket eller en handduk. Sedan ska degen jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur, vilket brukar ta 4-6 timmar.
Efter en timme viker du upp degen från kanterna mot mitten, och sen två gånger till med 30 minuters mellanrum. Det går lättast om du använder blöta fingrar. Meningen med detta är att degen ska spännas.

Utbakning


Dela degen i 10 bitar och dra ut varje bit till en avlång platta. Lägg på ost på varje platta.



Rulla ihop plattorna så att det blir runda och linda bacon runt rullarna i spiralform.



Låt vila 30-60 minuter innan gräddning.

Gräddning
Sätt in en baksten eller plåt i mitten av ugnen.
Sätt på ugnen i god tid på 250 grader.
Med baksten tar det ca en timme för att bli varmt.

Grädda i mitten av ugnen på baksten eller en varm plåt.

Låt bröden svalna på galler.

torsdag 4 februari 2010

Surdeg



En kompis till mig har starta upp surdegssajt där det finns information och recept om surdegsbak.

bakasurdeg.se

Surdegsbakat bröd är bättre än vanligt bröd av två skäl. Det får lägre GI d v s omvandlas långsammare till glukos i kroppen. Dels förstörs en del antinutrienter i spannmålet såsom fytinsyror (som hindrar mineralupptaget, bla järn).

En annan sida med lite kemi bakom surdeg finns här

Bakade själv lite surdegsvörtar i julas som jag "fuskade" med, eget vört-bröd är jättegott. Ger dock bort det mesta till mina föräldrar och svärmorsan.

Det är lite synd att det så rolig att baka, men några skivor i veckan gör ju inte så mycket nu när man är ganska nöjd med att gått ned över 20kg. Det är ju inge köpebröd eller bake-off bröd direkt.