Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
fredag 4 februari 2011
LCHF Chokladkaka
Ingredienser
4 ägg
1 dl sukrin
1 dl Bake pro
1 dl mandelmjöl
150 g smält smör
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
ca 50 g hackad mörk choklad 70%
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Hacka chokladen i mindre bitar.
Vispa äggen och sukrinet till de blir nästa vita.
Blanda alla torra varor (Bake pro, mandelmjöl, kakao, bakpulver och hackade chokladen) i en egen bunke.
Vänd försiktigt ned de torra varorna i smeten.
Vänd ned det smälta smöret och rör försiktigt om.
Smörj en form och häll i smeten.
Grädda i cirka 25-30 minuter.
Servera med vispad grädde.
söndag 14 november 2010
Snabbmat med lövbiff
Perfekt mat om man snabbt vill ha någon riktig mat.
Ingredienser
Lövbiff
Kryddor efter smak
Gör så här
Hetta upp stekpannan (ganska varm) och lägg i en klick smör (jag brukar ha en rejäl).
Lägg i lövbiffen och krydda vänd efter 30-60 sekunder och krydda igen. Efter ytterligare 30-60 sekunder så ta ur lövbiffen.
Jag brukar ha tomater, gurka och bearnaisesås till.
lördag 8 maj 2010
Baconbröd på surdeg

Blir cirka 10 st baconpinnar
Ingredienser:
Fördeg Dag 1 eftermiddag
50g surdegsgrund
75g ekologiskt vetemjöl special, (gärna stenmalet)
75g kallt vatten
Dag 2 förmiddag
250g vatten
250g ekologiskt vetemjöl special
1750g durumvete
37g (0,5 dl) rapsolja
7 g havssalt
cirka 5-6 dl västerbottenost
10 baconremsor
Gör så här:
Fördeg Dag 1 eftermiddag
Jag brukar blanda min fördeg direkt i assistentkitteln.
Blanda surdegsgrund, vatten och mjöl och rör om. Konsistensen ska vara som en trögflytande smet.
Täck med plast, handduk eller liknande, själv använder jag locket till min assistent.
Låt jäsa ca 16 timmar i 20 - 26 grader.
Dag 2 förmiddag
Bland allt utom saltet i assistenten och kör i fem minuter på låg hastighet och tre minuter på lite högre hastighet. Tillsätt saltet och kör ytterligare i två minuter. Degen ska nu ha en bra spänst.
Smörj en stor plastlåda med 1-2 msk rapsolja.
Tippa i degen och täck med locket eller en handduk. Sedan ska degen jäsa till dubbel storlek i rumstemperatur, vilket brukar ta 4-6 timmar.
Efter en timme viker du upp degen från kanterna mot mitten, och sen två gånger till med 30 minuters mellanrum. Det går lättast om du använder blöta fingrar. Meningen med detta är att degen ska spännas.
Utbakning

Dela degen i 10 bitar och dra ut varje bit till en avlång platta. Lägg på ost på varje platta.

Rulla ihop plattorna så att det blir runda och linda bacon runt rullarna i spiralform.

Låt vila 30-60 minuter innan gräddning.
Gräddning
Sätt in en baksten eller plåt i mitten av ugnen.
Sätt på ugnen i god tid på 250 grader.
Med baksten tar det ca en timme för att bli varmt.
Grädda i mitten av ugnen på baksten eller en varm plåt.
Låt bröden svalna på galler.
söndag 7 mars 2010
Mandelmuffins

Portioner 12 stycken
Ingredienser:
150 g smör
150 g sötmandel
100 g hasselnötter
4 ägg
0,5 dl sukrin
2 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 msk fiberhusk
Gör så här:
1) Sätt ugnen på 200 grader
2) Smält smör och låt svalna
3) Mal eller mixa mandeln och hasselnötterna. Jag har en blender/mixer som jag använder och den fungerar utmärkt att mixa nötter i.
4) Blanda i vaniljpulver, fiberhusk och bakpulver i "mandelmjölet".
5) Vispa ägg och sukrin poröst och fluffigt.
6) Vänd ned smöret och mandelmjölet med alla övriga ingredienser i äggfluffet.
7) Häll upp i muffinsformarna (tips: Om man har en muffinsplåt kan man lägga muffinsformarna i en sådan, så viker sig inte pappersformarna)
8) Grädda i cirka 15-20 minuter i mitten av ugnen.
lördag 13 februari 2010
LCHF Kyckling med färskost

Ingredienser:
1 grillad kyckling
200 g (2 dl) creme freshe
200 g färskost (philadelphiaost)
5 g (1 tsk) sambal oelek
30-45 g (2-3 msk) tomatpuré
100 g hackade jordnötter (naturella använde jag)
ca 100 g riven ost
1 paprika
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka jordnötterna (jag hackade mina i en mixer/blender)
Koka ihop creme freshe, färskosten, sambal oelek och tomatpurén.
Grovhacka paprikan.
Riv bitar av den grillade kycklingen.
Lägg kycklingbitarna och paprikabitarna i en ungsfast form.
Fördela massan över kycklingen och strö sedan över riven ost.
Gratinera i cirka 15 minuter.
måndag 1 februari 2010
Baconlindad fläskfilé

Portioner: 4
Ingredienser
500 g fläskfilé
150 g bacon
salt och peppar
Alternativ senap
2 msk (30g) smör
1 msk (15g) dijonsenap
1-2 hackade vitlöksklyftor
Alternativ philadelphiaost
100g philadelphiaost
1-2 hackade vitlöksklyftor
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Förut putsade jag filén, inte nu, det är om det är något hårt på den, då kan jag ta bort det.
Finhacka vitlöken.
Alternativ senap: Rör ihop smöret, vitlök, dijonsenap och smaka av med salt och peppar.
Alternativ philadelphiaost: Rör ihop vitlök, philadelphiaost och smaka av med salt och peppar.
Skär en djup skåra i fläskfilén på längden.
Fyll skåran med blandningen och tryck ihop fläskfilén.

Linda baconet runt filén, jag brukar lägga ut baconet som en matta och rulla ihop det.


Lägg fläskfilén i en form och stek tills det blir 75 grader.
Man kan även passa på att lägga i lite grönsaker i formen, till exempel: tomat, paprika, squash.
onsdag 27 januari 2010
Snabb Chokladmousse

Ingredienser:
4 dl färdigvispad grädde
cirka 40 g 70% choklad
eventuellt lite hallon
Gör så här:
Smält chokladen (jag brukar göra detta i mikrovågsugnen på lägsta effekt och ta ut den innan all choklad är smält tar jag ut den så den inte bränns och rör om tills den smält)
Rör den smälta chokladen i grädden.
Klart!
fredag 8 januari 2010
Baconomelette

En lättlagad frukost/lunch, som jag brukar göra.
Ingredienser:
Bacon
Färska Champinjoner
Jalapenos
3 Ägg
cirka 1/2 dl vispgrädde
svartpeppar
riven ost
Gör så här
Sätt på stekpannan på medelvärme (jag brukar ha 7-8 av 12). Lägg i en klick smör. Klipp i bacon, champinjoner och jalapenos.
Vispa ihop äggen med vispgrädden och peppra lite.
När du tycker att det är lagom stekt häller du i äggsmeten. Dra systematiskt med en stekspade/gaffel från kanten mot mitten runt om, samtidigt som du vickar lite på stekpannan så att den lösa smeten i mitten rinner ut mot kanterna.
Riv över osten och stek en stund till.
Häll över på en tallrik.
söndag 15 november 2009
Gösbiffar

Ingredienser
500 g gös (eller annan vit fisk)
1 lök
1 paprika
4 msk vispgrädde
2 ägg
citronpeppar
salt
Gör så här
Kör fisk och salt till färs i en matberedare/mixern. Jag fick göra det i omgångar.
Finhacka löken och paprikan och mjukstek det i smör.
Kör löken och paprikan i matberedaren/mixern.
Blanda samman fiskfärs, lök och paprikan.
Tillsätt äggen ett och ett under omrörning.
Smaka av med salt och citronpepparn.
Forma till färsbiffar och stek gyllenbruna på medelstark värme.
Dressing
1 dl creme freshe
0,5 dl majonnäs
citronpeppar
Blanda alla ingredienser i en skål.
Chokladmuffins

Cirka 10 st
Ingredinser
50 g smör
50 g 70% choklad
3 ägg (färska)
50 g (1 dl) hasselnötter
Gör så här
Hacka hasselnötterna.
Vispa ägggulorna poröst och länge.
Smält chokladen tillsammans med smör (i mikron, översmält inte då kan chokladen bränna sig, utan smält inte helt och rör det sista. Jag brukar även köra på tining).
Vispa äggvitorna väl och hårt för sig tills man kan vända på byttan.
Blanda äggulorna, hasselnötterna tillsammans med choklad- och smörblandningen.
Vänd sedan ned äggvitorna försiktigt i blandningen.
Häll upp smeten i myuffins/bull-formar med en sked.
Grädda i ugn cirka 20-25 minuter i 150 grader.
Smasken! Klart godare än vad jag trodde när jag hittade på dom. Smakar bra nära riktigta chokladmuffins. I alla fall när man inte ätit muffins på över ett år!
lördag 7 november 2009
Chokladmousse


Ingredienser
5 msk smör
100 g 70% choklad
3 ägg (färska)
0-2 msk sukrin
Gör så här
Vispa ägggulorna och sukrin poröst och länge.
Smält chokladen tillsammans med smör (i mikron, översmält inte då kan chokladen bränna sig, utan smält inte helt och rör det sista. Jag brukar även köra på tining).
Vispa äggvitorna väl och hårt för sig tills man kan vända på byttan.
Blanda äggulorna och sukrinblandningen tillsammans med chokladen och smörblandningen.
Vänd sedan ned äggvitorna försiktigt i blandningen.
Låt stå i kylen några timmar innan servering.
Jag tror man kan minska på chokladen och öka på smöret om man vill att det ska smaka mindre choklad (inte testat).
fredag 6 november 2009
Dagens middag Salamifylld kyckling

Vi gjorde Salamifylld kyckling ikväll från www.lchfrecept.com och det blev gott. Blev en bra kombination mellan kycklingen och salamin tyckte jag.
tisdag 3 november 2009
Irish coffee

Ingredienser
4 cl whiskey
2 rågade tsk sukrin
1-1,5 dl starkt kaffe (espresso)
cirka 1 dl vispgrädde
Gör så här
Värm ett stort dricksglas med fot.
Häll i whiskeyn och sukrinet
Häll i kaffet och rör om tills sukrinet löst sig
Fyll glaset försiktigt helt upp till kanten med lättvispad vispgrädde så att grädden flyter på kaffet. Ett knep att undvika att grädden blandar sig med kaffet är att lägga i grädden försiktigt med en sked.
Rör inte om vid förtärandet. Kaffe/whiskey-blandningen ska drickas genom grädden.
torsdag 15 oktober 2009
LCHF Crepes

Ingredienser
2 msk Fiberhusk
1 dl vatten
2 dl grädde
1 dl mjölk 3,5%
4 ägg
salt.
Stuvning:
Champinjoner
Grädde
Äggulor
Detta blir ungefär 8-10 små pannkakor.
Gör så här:
Pannkakorna
Stekt pannkakorna i rikligt med smör.
Stuvningen
Stek champinjonerna i smör och häll i grädde och låt sjuda en stund och red av med äggula(or). Stuvningen får inte vara för varm då man har i äggulorna.
Lägg stuvningen i pannkakorna och rulla pannkakorna och lägg i en smörad form. Strö över osten över pannkakorna och gratinera i ugnen i 225 grader i några minuter tills osten smält.
LCHF Tunnpannkaka

Ingredienser
2 msk Fiberhusk
1 dl vatten
2 dl grädde
1 dl mjölk 3,5%
4 ägg
salt.
Detta blir ungefär 8-10 små pannkakor.
Gör så här:
Stekte i rikligt med smör.
Jag hade vispad grädde till och frysta rårörda hallon (som jag tinar en liten stund i mikron) med lite sukrin i.
De blev jättegoda, smakar i princip som vanliga tunnpankakor.
fredag 9 oktober 2009
Fläskplättar
Ingredienser
600g fläskfärs
2 lökar
2 vitlöksklyftor
1 dl creme fresh
0,5 dl grädde
salt och peppar
Gör så här
Mixa lökarna fint. Lägga allt i bunke och kör med en stavmixer så allt blir en härlig massa, den ska vara ganska lös. Ha inte för lite kryddor i.
Ta en sked och klicka ut som plättar och stek på medelstark värme med rikligt med smör i.
Jag hade även Halloumigratängen till.
600g fläskfärs
2 lökar
2 vitlöksklyftor
1 dl creme fresh
0,5 dl grädde
salt och peppar
Gör så här
Mixa lökarna fint. Lägga allt i bunke och kör med en stavmixer så allt blir en härlig massa, den ska vara ganska lös. Ha inte för lite kryddor i.
Ta en sked och klicka ut som plättar och stek på medelstark värme med rikligt med smör i.
Jag hade även Halloumigratängen till.
måndag 5 oktober 2009
Köttfärsgratäng med vitkål
Portioner: 4-5
600g köttfärs
1 stor gul lök
2 grovhackade paprikor
1-2 finhackad vitlöksklyfta
4-5 dl hackad vitkål
3-4 stora skivade färska champinjoner
riven ost
kryddor
Äggstanning
5 ägg
3 dl vispgrädde
svartpeppar
Gör så här
Stek köttfärsen och krydda den med kryddor som du gillar (jag hade en blandning som min fru hade köpt på en marknad). Krydda inte för lite då äggstanningen gör det mildare. Lägg i löken, grovhackad vitkål, paprikan och vitlöken.
Vispa ihop äggstanningen.
Lägg de skivade champinjonerna i botten på en välsmord form. Lägg i köttfärsröran i formen och strö över riven ost. Häll sedan över äggstanningen och gratinera i ugnen i 200 grader i 25 minuter cirka tills det det inte är rinningt i gratängen.
600g köttfärs
1 stor gul lök
2 grovhackade paprikor
1-2 finhackad vitlöksklyfta
4-5 dl hackad vitkål
3-4 stora skivade färska champinjoner
riven ost
kryddor
Äggstanning
5 ägg
3 dl vispgrädde
svartpeppar
Gör så här
Stek köttfärsen och krydda den med kryddor som du gillar (jag hade en blandning som min fru hade köpt på en marknad). Krydda inte för lite då äggstanningen gör det mildare. Lägg i löken, grovhackad vitkål, paprikan och vitlöken.
Vispa ihop äggstanningen.
Lägg de skivade champinjonerna i botten på en välsmord form. Lägg i köttfärsröran i formen och strö över riven ost. Häll sedan över äggstanningen och gratinera i ugnen i 200 grader i 25 minuter cirka tills det det inte är rinningt i gratängen.
måndag 21 september 2009
Köttfärsbiffar med stekt vitkål och trattkantareller
Frun gjorde igår vanliga köttfärsbiffar och hade i grädde sen i när biffarna var klara, så det blev en god gräddsås. Samtidigt stekte hon vitkål, lök och nyplockade trattkantareller i stor klick smör. Blev en jättegod middag.
lördag 15 augusti 2009
Kräftdipp
Ska äta kräftor ikväll, ingen favorit, men försöker lära mig äta mera olika maträtter, så detta är ett steg i den riktningen. Min fru fick ett recept på kräftdipp på en kräftskiva som vi ska prova idag, som var god.
Ingredienser
3 dl majonnäs
4 krm cayennepeppar
1 vitlöksklyfta
2 msk citronsaft
salt och peppar
Gör så här
Blanda alla ingredienser i majonnäsen.
Ingredienser
3 dl majonnäs
4 krm cayennepeppar
1 vitlöksklyfta
2 msk citronsaft
salt och peppar
Gör så här
Blanda alla ingredienser i majonnäsen.
fredag 14 augusti 2009
Lammjärpar


Ingredienser
500 g lammfärs
2 röda lökar finhackade (mixade)
2 pressade vitlöksklyftor
1 ½ tsk salt
2 ägg
1 krm svartpeppar, nymalen
½ tsk spiskummin, malen
½ dl grädde
3 msk färsk oregano
2 tsk fiberhusk (blev lite lös annars)
Gör så här
Blanda färsen, först med salt, sedan med alla övriga ingredienser. Stek gärna ett prov och smaka av.
Forma sedan avlånga bullar och stek dem i lite fett tills de fått fin färg på alla sidor och är genomstekta.
Servera med tzatziki och en grönsallad.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

